Eid Mubarak to all Muslims from Mahaguru58

Eid Greetings

‘Masjid ku nyaris terbakar!’ oleh Tuan Haji Maarof Kassim

http://www.maarofkassim.com/2011/08/masjid-ku-nyaris-terbakar.html

Mula-mula aku rasa malas nak pergi solat Jumaat hari ini. Aku mengantuk sangat sebab malam tadi aku kurang tidur. Pagi tadi pula seorang perempuan Indonesia datang mengemaskan rumah ku. Oleh itu aku terpaksa menunggunya selesai bekerja baharu aku dapat tidur untuk menggantikan tidur yang hilang malam tadi.
Akhirnya di saat-saat akhir aku pergi juga ke masjid kesukaan ku iaitu Masjid India Muslim, Ulu Temiang, Seremban. Minggu ini ialah giliran Imam Melayu yang memberi khutbah dalam bahasa Melayu juga.
Oleh kerana aku tiba lewat aku terpaksa duduk di belakang dan tidak di tempat biasa aku di tepi sebelah kanan masjid. Sedang Imam memberikan khutbah pertama aku terbau asap dan nampak pergerakan jemaah di tempat biasa aku duduk. Kemudian terdengar beberapa letupan dan jemaah yang sebelumnya duduk berdiri dan memandang ke siling masjid. Masjid berhawa dingin, tetapi kerana jumlah unitnya kurang kipas juga dipasang.
Aku nampak api di papan fuis masjid. Mula-mula kecil dan akhirnya bertambah besar. Imam yang sedang membaca khutbah memberhentikan bacaannya. Aku nampak beberapa orang jemaah meninggalkan masjid untuk pergi ke masjid lain, agaknya. Aku pun turut sama keluar dari masjid.
Mujurlah ada beberapa orang pergi ke tempat wuduk dan mengambil air dalam baldi. Ada yang menasihatkan supaya air tidak boleh digunakan. Di samping itu baru aku nampak seorang menjenjeng pemadam api dari luar masjid.
Apabila aku masuk semula api sudah dipadamkan dengan menjirus air. Pemadam api tidak digunakan. Kami pun meminta Imam meneruskan bacaam khutbahnya. Kali ini kami duduk mendengar khutbah dan seterusnya bersolat dalam keadaan panas.
Semasa solat saya terdengar kenderaan bomba datang, tetapi mereka tidak dapat memasuki masjid kerana di halang kenderaan para jemaah. Tetapi khidmat mereka tidak diperlukan.
Aku dapat tahu Presiden Kesatuan India Muslim Malaysia atau KIMMA ialah orang kuat masjid ini dan sekarang sudah dilantik menjadi Senator. Aku harap dia berbuat sesuatu untuk membaiki bekalan elektrik di masjid ini.
Antara yang saya pelajari dari pengalaman ini adalah seperti berikut:-
1. Sentiasa menyimpan pemadam api.
2. Jangan menggunakan terlalu banyak alat-alat elektrik di satu masa.
3. Jangan meletakkan papan suis dan papan fius terlalu dekat dengan siling.
Inilah gambar-gambar yang sempat saya ambil. Minta maaf mutu kurang baik kerana gambar-gambar diambil dari kamera telefon bimbit Nokia 6210 yang berumur lebih tiga tahun.
Api baru nak mula. Perhatikan juga alat pendingin hawa.
Api dah marak sedikit. Lepas ini dia marak lagi.
Api sudah dipadamkan. Nasib baik wayar di atas itu tidak sama terbakar.
Imam meneruskan khutbah tanpa pembesar suara.

Jemaah selepas solat Jumaat dalam keadaan panas.
Kenderaan bomba terpaksa diletak jauh dari masjid. Tempat letak kereta ada yang kosong kerana ada jemaah telah meninggalkan masjid untuk solat di masjid lain.
Seorang ahli bomba melihat dari luar masjid.
Ahli bomba di dalam masjid. Imam sedang membaca doaBaldi itu digunakan untuk memadam api sebelumnya.

Sekian.

Isu DUMC nak memurtadkan Melayu Muslim terbabit – Jawapan kepada Firdaus

Assalamualaikum Saudara Firdaus,

Saudara Firdaus perlu faham akan ‘context’ ayat ayat saya bilamana saya berkata bahawa ianya satu perkara yang harus SEANDAINYA apa yang pihak Gereja Methodist Damansara Utama menjemput Muslim untuk bermuzakarah atau ke majlis jamuan makan malam ala ala 1Malaysia?

Hakikatnya majlis makan malam itu sebenarnya bertujuan memasukkan jarum jarum halus dakyah kefahaman Kristian mereka dengan menggunakan ‘approach’ dan taktik melembutkan hati dan jiwa nurani Melayu2 Muslim yang sedang mereka ‘tarbiyyah’ secara beransur untuk menerima ‘Ketuhanan Jesus Christ’ dengan cara menggunakan simbol simbol dan kebudayaan dan kelaziman Melayu di Malaysia ini.

Bagaimanakah cara untuk menawan hati orang orang Melayu? Sudah tentu ada cara dan kaedahnya.

Dengan memakai pakaian cara Melayu. Dengan menggunakan pemikat pemikat hati orang orang Melayu seperti 5 orang yang ternyata sudah murtad secara rohani mereka, menggunapakai pelekat yang mengisytiharkan diri mereka sudah mempunyai nama nama Kristian.

Lihatlah wajah wajah ‘Sophia’, ‘Kieffer’, ‘Mina’.

Wajah wajah itu menyerlahkan peribadi yang sudah tidak menampakkan ‘nur’ Islami.

Mungkin apa yang saya hujahkan ini tak tampak pada mata kasar sesetengah orang yang belum berkecimpung didalam dunia Dakwah al Islamiyyah.

Namun bagi diri Mamu dan rakan rakan seusaha, kami boleh rasa dan tahu yang mana masih ‘pure Muslim’ dan yang mana sudah ada ‘ciri ciri’ Kuffar.

Bagaimana? Ianya tertakluk kepada diri si pendakwah itu sendiri. Setiap pendakwah Muslim ada pencapaian tersendiri.

Alah bisa tegal biasa. Terkilas ikan di air, hamba dah tahu jantan betinanya. Perumpamaan orang orang Melayu.

Apakah dengan berkata sebegini, hamba mendabik dada dan menyombongkan diri, mengaku diri lebih ‘terer’ dari yang lain?

Tidak sama sekali! Cuma mahu menceritakan bahawa didalam usaha dakwah ni, ada pelbagai macam peringkat dan tahap tahap kefahaman yang setiap pendakwah mendapat nikmat dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala, bermuhasabah diri sendiri dan melalui pengalaman pengalaman hidup masing masing melalui episod episod tertentu melayani seribu satu macam perangai dan kerenah manusia.

Setiap insan ada cerita dan keadaannya sendiri. Tak sama dengan yang lain.

Mamu dapat melihat perubahan pada wajah wajah insan insan yang sudah berubah arah kerohanian ini.

Majlis makan malam itu ternyata ada unsur unsur tarbiyyah mereka yang disasarkan dengan kuiz yang direka sedemikian rupa, ingin menguji tahap kefahaman Iman dan Islam sasaran sasaran pastor terbabit?

Dari jawapan sipolan polan tertentu, maka pihak penganjur akan tahu yang mana mudah untuk dipengaruhi dan yang mana akan merupakan cabaran kepada pihak penganjur?

Sama juga dengan kami, para pendakwah Islam.

Jika para pelawat dan pelancung bukan Islam yang datang ke masjid kosong didalam jiwa masing masing dan tidak pernah mengambil tahu akan agama yang ia lahir ; kemudian ingin mengetahui akan apakah dia Islam, ia memudahkan diri para pendakwah untuk menerangkan kepadanya tentang hakikat Ad Deenul Islam.

Namun, biarpun ia seorang fanatik Kristian, Hindu, Buddhist, Sikh dan apa sahaja kefahaman ciptaan manusia, kami sebagai pendakwah sekiranya sudah tahu dan faham tentang asas kefahaman kefahaman terbabit, mudah sahaja mengajar dan menerangkan kepada sipolan sipolan itu tentang kecelaruan kefahaman mereka dan menunjukkan kebenaran didalam Islam.

Semua ini tertakluk juga kepada tahap intelek insan insan terbabit?

Samada kepala otak mereka itu mampu memahami akan apa yang sedang kami sampaikan?

Juga tertakluk kepada kebolehan si pendakwah Muslim sendiri?

Cara ia berdakwah?

Apakah berasaskan nas nas dalam Al Quran dan Hadis Sahih Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam?

Gaya bahasanya?

Budi bahasanya?

Sopan santunnya?

Tahap kefahaman Islamnya?

Peribadinya?

Rupa parasnya?

Penampilannya?

Tahap kebersihan diri dan pakaiannya?

Keadaan sekeliling?

Suasana ketika itu?

Tersendiri atau dikerumuni orang?

Semua ini memainkan peranan akan keberkesanan sesi dakwah tersebut?

Sebab itu gereja terbabit berusaha mengujudkan suasana selesa @ ‘ambience’ untuk mempengaruhi ‘target target’ mereka malam itu.

Jika JAIS tak mengambil tindakan terjah pada malam itu, sudah tentu pihak gereja DUMC akan dapat mempengaruhi maarof maarof sintok berkenaan untuk murtad dari Ad Deenul Islam.

Saya tidak menyalahkan pihak DUMC seratus peratus didalam usaha dakyah mereka.

Itu dah memang kerja dan usaha mereka untuk ‘evangelize’ sasaran mereka dikalangan Islam.

Saya cuma ingin bertanya kepada mereka yang terbabit, sanggup hadir di majlis makan malam Kristian dimalam malam Ramadhan ‘ Apakah kalian sudah begitu keliru tentang yang mana satu ‘makhluk’ dengan yang mana satu Tuhan Sekelian Alam?

Sebodoh bodoh manusia, sudah tentu tahu membezakan diantara Tuhan yang Ahad dan Esa dengan tuhan tuhan ciptaan pemuka Kristian dengan menyembah ‘tuhan 3 dalam satu’?

Akai pi mana syeikh?

Nak kata zaman kita ni masih ketinggalan dari segi penyampaian maklumat dan ilmu pengetahun, kita ni hidup didalam Akhirul Zaman. Zaman Sains dan Teknologi.

Orang pribumi Papua New Guinea pun dah pandai guna komputer dan laptop. Takkan anda yang tinggal kat Malaysia yang serba membangun ni boleh tersasar tahap gaban, beb?

Tak reti nak cari ilmu tentang Agama Islam?

Hello! Belajar le menggunakan sistem carian maklumat sedia ada seperti Google dan sebagainya.

Anda cuma perlu taip ‘quran’ saja dan begitu banyak laman web yang menyediakan seluruh isi kandungan Al Quranul Karim akan terbentang didepan mata anda!

Salah satu darinya adalah www.quran.com. Anda tak faham tentang cara nak membaca ayat ayat suci Al Qur’an tersebut didalam Bahasa Arab?

Gunakan panduan sebutan yang ada didalam Rumi sambil berusahalah anda mencari guru Al Quran dan belajar lah tentang hakikat Islam!

Yang bengong sangat gi belajar tahyul dan khurafat Kristian tu kenapa?

Takkan sampai begitu sekali tahap kebuntuan fikiran anda?

Allahu Rabbi adalah Tuhan Sebenar Benar sekelian makhluk!

Tak payah nak memeningkan kepala dengan pergi menyembah benda ciptaan Allah itu sendiri.

Anda menyesal?

Alhamdulillah!

Beristighfar lah anda begini.  Sila klik  > Astaghfirullah – Ustaz Asri Ibrahim

Insya Allah, taubat anda akan diterima Allahu Ta’ala, Rabbul Alamin, Dzul Jalali Wal Ikram. Tuhan Maha Pencipta, Maha Berkuasa keatas Segala-galanya!

Mamu doakan anda semua selamat kembali ke Redha Ilahi.

Amin Ya Rabb, Ya Rahman, Ya Rahim.

Bersama samalah kita mengamalkan seperti apa yang ditinggalkan Allahyarham Ustaz Mohd Asri Ibrahim, salah seorang insan terpuji dan terbilang dunia Dakwah Al Islamiyyah Negara Malaysia kita:

Sila klik kat sini > Subhanallah – Ustaz Mohd Asri Ibrahim

Semoga dicucuri Rahmat Allahu Ta’ala keatas ruh salah seorang insan tercinta Tok Mamu ini.

Amin Ya Allah!

Selamat bertaubat, Selamat berpuasa, Selamat beramal.

Insya Allah!

Wabillahi Taufik Wal Hidayah.

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Hamba Allah dan debu dunia,


Damansara Utama Methodist Church Quiz for its ‘Muslim’ Guests

Damansara Utama Methodist Church Quiz

Now, it’s one thing for a Christian Church to invite Muslims lets say for an ‘Inter-faith’ dialogue or just a casual 1Malaysia themed dinner or what but to have done what they did during Ramadhan, the most sacred month for us Muslims just insinuates that the Christians running that church were either plain naive about the do’s and don’t when having Muslims as their guests in the month of Ramadhan or they have something up their sleeve so to speak?

But then again, going by what has been exposed by this blog, complete with incriminating photos of 5 such ‘Muslims’ who are captured on camera with Christian names but being Malays and Muslims, all the outcry by many of those crying ‘Apostates’ seem to carry water!

JAIS @ Jabatan Agama Islam Selangor were right in their actions on investigating the church for proselytism of Muslims under pretext of such a dinner.

There’s a difference between social get togethers which is quite okay for those of us who are Malaysians but for the church to invite Muslims who are supposed to be in Terawih prayers with the ummah during the nights of Ramadhan smells just fishy!

Investigate and prosecute!

Kristian pujuk untuk murtad secara halus oleh Azril Mohd Amin

Posted by Azril Mohd Amin at Demi Membela Islam.

trackback

Ekoran laporan pemeriksaan JAIS ke atas gereja di Damansara, di bawah adalah apa yang dilaporkan dalam Harian Metro.

Perhatian: Istilah “serbuan” pun adalah tidak tepat. Baca kenyataan media Datuk Dr. Hassan Ali – klik.

Pujuk cara halus

BUKTI…antara risalah dan kitab Kristian yang diberikan gereja kepada wanita berkenaan

KUALA LUMPUR: Beberapa individu beragama Islam yang menyertai aktiviti keagamaan di sebuah gereja di Seksyen 13, Petaling Jaya, ketika pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) membuat pemeriksaan malam kelmarin, hanya sebahagian kecil yang berjaya dikesan, manakala sebahagian besar golongan itu dipercayai menyertainya secara sembunyi atau ‘bawah tanah’.

Kebanyakan mereka terdiri daripada kaum Melayu dan golongan mualaf yang menyertai kumpulan berkenaan disebabkan kesempitan wang untuk menyara diri dan keluarga serta gagal mendapat bantuan daripada pihak berwajib.

Mereka menyertai kegiatan keagamaan berkenaan secara senyap-senyap di premis persendirian termasuk rumah kedai dan dewan komuniti, bukan saja di Lembah Klang, malah pergerakan ‘bawah tanah’ ini sudah berkembang di seluruh negara termasuk di Kelantan dan Terengganu.

Ia didedahkan sendiri seorang wanita Melayu yang mengikuti kumpulan itu sejak lebih setahun lalu, selepas dibelenggu masalah kewangan sehingga tidak mampu membiayai keperluan seharian.
Katanya, pendakwah kumpulan berkenaan membantu mereka dengan memberi seberapa banyak wang diperlukan dan selepas itu, mereka memujuk individu yang sudah diberi bantuan menyertai program keagamaan mereka.

Bamboo Cannons of Kuala Kangsar, Perak Darul Ridzuan.

meriam buluh kuala kangsar

Click here to watch a video of this exciting annual event!

Amongst the peculiarities of life here in Malaysia, is the firing of bamboo cannons in rural areas up north of the Malaysian peninsular. One such place is the Royal Town of Kuala Kangsar, State of Perak Darul Ridzuan.

Villagers line up their bamboo cannons along the banks of the Sungai Perak and fire their cannons simultaneously, resulting in a barrage alike in times of war!

Surely raises up one’s spirits and adds a unique exhilaration of moods during the nights of Ramadhan.

I hope to be able to witness this spectacle myself one of these days.

Ramadhan al Mubarak 1342 AH ~ Holy Month of Fasting & Prayers

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!

May Peace, Mercy and Blessings of Allah be upon you O Muslims of the world!

We are blessed once again to be in the fold of Ramadhan al Mubarak. The Sacred holy month of fasting, ibadah and redemption. We never know whether we will be fortunate enough to live to the next? Thus, it is important for those of us who understand the tremendous opportunity given to us here by Our Supreme Creator, Master of the entire universes, Lord of all there is to make the best of this month. We get a chance to redeem ourselves in His Eyes. We get to repent and get blessed ; be able to reformat our entire self.

Question is whether we know how to go about it?

Ramadhan is not a month where we just fast, not eating or drinking. No, it is more than that. It is a month where the Blessed Prophet Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam received the Final Testament of Allahu Ta’ala in the form of the revealed Words of Allah. Al Qur’anul Kareem.

The Complete Guidance for Believers comprised of the entire mankind. It is the ultimate guide for those of us who choose to believe. It makes no difference to be in the possession of those without faith. Those who refuse to accept that ‘There is no other God but Allah and that Muhammad ibni Abdullah is His Final Messenger to all mankind!’.

Brothers and sisters, my dear fellow Muslims,

It is true that there is freedom of choice in faith. Yet it would be foolish to imagine that faith would come naturally for any of us. Faith is attained by effort. If we do not make a serious effort to learn about what Islam is and what it is not, then we expose ourselves to the dangers of illusional faith.

By that, I mean to clarify that to this day and date, there has come to be various forms of misinterpretations of Islam. Let’s go to the beginning of mankind.

We all believe that Our Father, the Prophet Adam Alaihis Salam was the First Man. He was created from earth which was taken from all parts of the world by Sayyidina Izra’il Alaihis Salam, the only Malaikat @ Angel of Allah Subhanahu Wa Ta’ala who succeeded in getting such earth whereas all other Malaikats failed in their given mission to do so by Allahu Rabbi.

As a reward for his success, Sayyidina Izra’il Alaihis Salam was given the ultimate job or task of being the Malaikatul Maut @ The Angel of Death. Not an easy task but befitting Sayyidina Izra’il’s stature as being one of Allah’s mightiest Malaikat’s. His attributes are explained so very clearly in one of the tazkirah’s of the learned ulamak of Malaysia, Al Fadhil Professor Dato Dr Hj Harun Din Al Hafiz,  in one of his religious lectures available on cassette with the title ‘Al Israk Wal Mikraj’. I recommend those of you who wish to enrich your ‘Ilm of Al-Islam to seek for it at your preferred Islamic audio and video centre.

Prophet Adam was personally taught by Allah Azza Wa Jalla and given all kinds of knowledge pertaining to his role as the origin of Mankind. He was taught to learn the faith of Al-Islam which starts with the important aspect of the bedrock of faith ~ Tawheed.

Tawheed means ‘The Oneness of God’. I strongly suggest that you visit Allaahuakbar.Net and read the chapter or article on the subject. Islam is the first ever and only faith directly revealed and taught to our Father the blessed Prophet Adam Alaihis Salam in the matter of worshiping only Allah the Almighty!

It would be preposterous to assume that there is any other god or deity worthy of worship other than Allah Subhanahu Wa Ta’ala Himself!

What basis is there for anyone to assume that there would be room for mankind to go worship any other? That’s the reason why at the very beginning of this article, I implied that the greeting of peace, mercy and blessings is meant only for those of you who are Muslims. Believers. Period.

Kaffirs @ Disbelievers are destined for the Hellfire. Period. As far as I have learned, there is no provision for anyone who doesn’t believe in Allah to be spared from the Hellfire. There are no if’s or but’s about the subject. Anyone who tells you otherwise is pulling a fast one on you. Believe me.

You either choose to believe in Allah or you don’t. There’s no fifty-fifty thingy here. You are either a Muslim or you are a Kaffir. There’s no room for in between’s.

Be wise. Be Muslim.

You have only only one chance to do that whilst you are still alive? You wanna take a risk by remaining as a Kaffir, then it’s your call. There is no compulsion in becoming a Muslim. We can just encourage and invite you. The choice is yours. We can lead a horse to the water but we can’t force it to drink! Same situation here as far as the matter of belief or faith is concerned?

Living in these End Times @ Akhirul Zaman has its plus and minuses. Plus in the sense that here we are having the luxury of getting all kinds of stored information in the archives of the Internet at just a click of the keyboard button.

Yet there are many who squander this golden chance by looking for useless and destructive materials online. Instead of enriching themselves with the treasures of knowledge, they waste away the precious remaining moments of their miserable lives with things or pursuits that do not really matter?

We are what we read and learn about?

What we read, what we see and what we come to understand makes up our being. We self consciously program ourselves by feeding in information and data that we glean from books, internet websites, listen to and follow lectures, forums and debates whether online or in real life?

Are you not aware that we are all living in borrowed Time?

Have you not read the news and seen the reports published of so and so suddenly meeting his or her supposedly untimely death?

Who says so?

There is nothing untimely about death. Each of us will die at a specific second very soon based upon the Taqdeer @ Fate that Allah the Almighty Has Set for us. Period!

Not a second too soon or a moment too late. Some might even get a second chance in life by going through surgical procedures, etc to prolong their so called life but in the end, it is Allah Who Decides!

Ramadhan al Mubarak is a month not to be wasted by idle pursuits or by thinking that because one has fasted and abstained from all acts that nullify it will get rewarded big time in the Akhirat?

Excuse me. There’s just no such guarantee.

Fasting has to be done with faith and sincerity. Not because you want to show off that you are one kick ass Muslim or Muslimah. No sirree.

There are certain rules and regulations that come along with the ibadah. You have to keep to the do’s and stay away from the don’ts. This one article can’t cover the subject so please do your part and read up about it in the internet by searching for the right and relevant stuff about Ramadhan. Insya Allah you will find oceans of knowledge and information about it online. For a start, click here!

Please learn to differentiate between what are cultures originating from each country’s form of practice in the month of Ramadhan and what are the true fundamentals concerning it according to the true teachings of Islam originating from the Sunnah of the Blessed Final Messenger of Allah, Prophet Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam?

God Willing, I will share with you what I myself have come to learn about it either through this website or over at my own blog.

May Allah bless and guide us all.

Ameen.

Zainol Abideen @ Mahaguru58

Bandar Tun Razak,

Kuala Lumpur,

Malaysia.